نیم نگاهی به لایحه بودجه 6400 همتی 1404

امروز بخش اول لایحه بودجه 1404 از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شد که چهار زیربخش: احکام، سقف منابع بودجه عمومی دولت، ترازهای عملیاتی، سرمایه ای و مالی و فروض برآورد منابع و مصارف را شامل می شود. منابع و مصارف بودجه کل کشور در این لایحه بالغ بر 118 میلیون و 966 هزار میلیارد رال است و بودجه عمومی کشور حدود 6400 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

طبق ماده 182 اصلاحی آیین نامه داخلی مجلس، روزگذشته بخش اول لایحه بودجه 1404 کل کشور مربوط به ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه تقدیم مجلس شد و بخش دوم که مربوط به جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه می شود نیز حداکثر 10 روز از زمان ابلاغ بخش اول به مجلس ارسال می شود.

عصراقتصاد نیم نگاهی به بخش اول لایحه بودجه داشته که تقدیم خوانندگان محترم می شود.

براساس اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه، بودجه عمرانی نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش یافته است؛ به طوریکه سال گذشته بودجه عمرانی حدود 11 درصد بود. حواله های نفتی صرف بودجه می شد که آن را یکپارچه کردیم و 1200 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی در بودجه 1404 صرف پروژه های عمرانی یا تملک دارایی های سرمایه ای می شود.

طبق اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه، معافیت مالیاتی حقوق در بودجه سال آینده 100 درصد افزایش یافته است و به 24 میلیون تومان افزایش پیدا کرده که می تواند به بحث عدالت کمک کند

همچنین معافیت مالیاتی حقوق در بودجه سال آینده 100 درصد افزایش یافته است و به 24 میلیون تومان افزایش پیدا کرده که می تواند به بحث عدالت کمک کند.

رشد 32 درصدی منابع دولت از درآمدهای نفتی

طبق بخش اول لایحه بودجه 1404 میزان منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده های نفتی نسبت به سال 1403 معادل 32 درصد رشد خواهد داشت.

منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده های نفتی در لایحه بودجه سال 1403 معادل 15 میلیون و 940 هزار میلیارد رالب بوده که این عدد در سال 1404 معادل 21 میلیون و 70 هزار میلیارد رال بوده است.

منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده های نفتی عبارتند از، منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات گاز، فرآورده های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی، فرآورده های نفتی، خالص فروش داخلی نفت و بدهی اشخاص حقوقی به شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت بابت فروش داخلی این اقلام در سنوات گذشته است.

هر بشکه نفت 63 دلار بسته شد

قیمت هر بشکه نفت صادراتی در بودجه 1404 با نرخ 57.5 یورو یا 63 دلار و بهای هر متر مکعب گاز صادراتی 0.30 یورو تعیین شده است.

بر اساس لایحه بودجه 1404 میزان تولید نفت سه میلیون و 750 هزار بشکه در روز، مقدار خالص صادرات گاز طبیعی 16 میلیارد متر مکعب در سال و میزان تولید میعانات گازی 690 هزار بشکه در روز عنوان شده است.

منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در سال 1404 به مبلغ 5,090,000,000,000,000 رل خ به عنوان سهم دولت، مبلغ 5,610,000,000,000,000 رالس ردیف … به عنوان سهم نیروهای مسلح، مبلغ 1,260,000,000,000,000 رال به عنوان سهم سایر مصوبات طرح های خاص بین ذی نفعان تسهیم می شود:

به استناد ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و ماده (15) قانون برنامه هفتم پیشرفت، سهم بودجه عمومی دولت از محل منابع صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی 37.5 درصد و منابع حاصل از صادرات فراورده های نفتی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در طول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه اقدام کند.

در سال 1404، انتشار اوراق از 255 هزار میلیارد تومان در بودجه 1403 به 700 هزار میلیارد تومان، واگذاری سهام از 60 هزار میلیارد تومان به 135 هزار میلیارد تومان و استقراض از صندوق توسعه ملی 540 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است

سهم علی الحساب شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) به میزان 14.5 درصد و نیز سهم شرکت دولتی ذی ربط وزارت نفت در امور گاز از محل منابع حاصل از خالص صادرات گاز (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) 14.5 درصد تعیین می شود. معادل سهم این شرکت ها از نفت تحویلی به نیروهای مسلح و بابت طرح های خاص به عنوان مطالبات از دولت که در آینده بازپرداخت می شود، لحاظ می شود.

سهم صندوق توسعه ملی موضوع اجزای بند (ح) ماده (16) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، 48 درصد از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز است. 28 واحددرصد از سهم صندوق توسعه ملی در قالب بدهی به صورت یک دوازدهم به دولت اختصاص می یابد. سهم صندوق توسعه ملی برای تهاتر بر اساس جزء (2) بند (ح) ماده (16) قانون احکام دائمی به صورت حواله نفتی برابر 20 درصد است.

استقراض 541 همت از منابع صندوق توسعه ملی

از سوی دیگر در لایحه بودجه 1404 شاهد رشد چهار برابری واگذاری دارایی های مالی هستیم.

گفتنی است طبق جدول سقف واگذاری دارایی های مالی در سال 1404، انتشار اوراق از 255 هزار میلیارد تومان در بودجه 1403 به 700 هزار میلیارد تومان، واگذاری سهام از 60 هزار میلیارد تومان به 135 هزار میلیارد تومان و استقراض از صندوق توسعه ملی 541 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مالیات صفر درصدی شرکت های زیان ده وزارت نیرو

در بخش مالیات و عوارض در شناسه بودجه ای 70112 بند (چ) عنوان شده است: ما به تفاوت یارانه قیمت های فروش تکلیفی آب و جمع آوری و دفع فاضلاب و برق با با هزینه تمام شده آن مورد تأیید سازمان حسابرسی که توسط دولت به شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو تابعه و وابسته پرداخت می شود، به عنوان کمک زیان محسوب و به حساب زیان انباشته این شرکت ها منظور می شود و از پرداخت سهم سود سهام دولت، معاف است. کمک زیان یادشده تا سقف زیان انباشته سنواتی شر کت های مزبور ناشی از اعمال قیمت های تکلیفی مشمول مالیات به نرخ صفر است.

حق بیمه برق افزایش یافت

همچنین بر اساس بخش اول لایحه بودجه 1404 در اجرای مواد (2) و (4) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی ‏حوادث طبیعی حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی ‏دارای انشعاب قانونی برق در سال 1404 به مبلغ 420 هزار تومان تعیین می شود که سهم مالکان به مبلغ سالانه حداکثر 168 هزار تومان توسط وزارت نیرو با رعایت قوانین و مقررات از طریق درج در ‏قبوض برق واحدهای مسکونی دریافت و به حساب صندوق ‏مذکور نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود.

مالکان واحدهای ‏مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان ‏بهزیستی کشور و سایر افرادی که از پرداخت ناتوان هستند، از ‏پرداخت این حق بیمه معاف اند.‏

در این لایحه، حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در سال 1403 معادل 300 هزار تومان تعیین شده بود که 90 هزار تومان آن سهم مالکان بود.

دریافت جریمه 2.5 درصدی از بدهکاران گاز

بر اساس لایحه بودجه 1404 برای معوقات گاز بها ناشی از پرداخت پس از موعد جریمه موضوع ماده (190) قانون مالیات مستقیم (2.5) درصد ماهانه به ازای هر ماه محاسبه و از بدهکاران اخذ می گردد.

تعیین جریمه و عوارض برداشت آب از منابع زیرزمینی

طبق بخش اول لایحه بودجه 1404، هر نوع برداشت آب از منابع زیرزمینی مشمول عوارض و یا در صورت غیرمجاز بودن، مشمول جریمه خواهد شد.

سقف ۲ میلیارد یورویی واردات خودرو

بر اساس شناسه بودجه ای 70411 بند ر، در اجرای قانون هوای پاک (مصوب ۲5 تیرماه سال ۱۳۹6)، صادرکنندگان یا زیرمجموعه آن ها مجاز هستند تا ضمن رعایت شرط مربوط به اطمینان از تأمین خدمات پس از فروش و بندهای (1) و (2) ماده (4) و مواد (6) (10) و (13) قانون ساماندهی صنعت خودرو (مصوب سال ۱4۰۰) تا سقف دو میلیارد (2.000.000.000) یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودروی سواری نو اقدام کنند.

در لایحه پیشنهادی بودجه 1404، افزایش حداقل حقوق و مزایای شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان 20 درصد تعیین شده است

علاوه بر سقف مزبور، استفاده از سایر منابع ارزی به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت واردات خودرو مطابق ترتیبات قانونی مجاز خواهد بود.

همچنین حقوق ورودی خودروهای مذکور ۱۰۰ درصد تعیین شده و نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی و مالیات نیز برابر نرخ ارز بازار مرکز مبادله طلا و ارز است.

عوارض گمرکی واردات موبایل ثابت ماند

بر اساس لایحه بودجه سال ۱4۰4، از محل واردات گوشی های بالای 600 دلار در رویه تجاری، 15 درصد حقوق گمرکی اخذ خواهد شد؛ این میزان عوارض در سایر رویه ها 30 درصد در نظر گرفته شده است که نسبت به مصوبه واردات در سال جاری تغییری نخواهد داشت.

وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) مکلف است منابع حاصل از اجرای این حکم را به ردیف درآمدی 110410 واریز کند. واردات این کالاها از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی، نیز مشمول این حکم می شود.

کاهش حقوق گمرکی کالاهای اساسی، نهاده های دامی و کشاورزی

در سال 1404حقوق گمرکی واردات کالاهای اساسی، نهاده های دامی و کشاورزی به یک درصد کاهش یابد.

همچنین بر اساس شناسه بودجه ای 70411-ع در سال 1404، نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی به استثنای کالاهای اساسی و دارو، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک اطفال و مواد اولیه آن ها، معادل نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز در روز اظهار است.

بر اساس شناسه بودجه ای 70411-خ دولت و دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 1386 از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجازند نسبت به یازده میلیارد (11.000.000.000) یورو برای واردات صرفاً کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک اطفال و مواد اولیه آن به نرخ ترجیحی اقدام کنند. تخصیص ارز جهت واردات اقلام فوق توسط سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی ابلاغ می شود.

سقف پرداختی حقوق بگیران و بازنشستگان اعلام شد

در این لایحه جزئیاتی از حقوق و دستمزد بازنشستگان منتشر شد که بر اساس آن، سقف پرداختی حقوق بگیران و بازنشستگان از هر محل و تحت هر عنوان در تمامی مناطق کشور به میزان هفت برابر حداقل حکم کارگزینی برای حقوق بگیران و حکم حقوقی برای بازنشستگان و وظیفه بگیران تعیین می شود.

همچنین پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از هر محل به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیئت علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه ها و شرکت های دولتی و همچنین شرکت ها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می شوند، ممنوع است.

علاوه بر موارد گفته شده بخش «الف» تبصره 17 لایحه بوده سال آینده که مربوط به نظام اداری است، گفته شده دستگاه های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه به استثنای مستثنیات آن و بند (الف) ماده 106 قانون برنامه هفتم پیشرفت، مکلفند تمامی پرداخت های مستمر و غیرمستمر نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی) مذکور و تسهیلات به تمامی شاغلان و بازنشستگان از هر یک از منابع و حساب های دولتی و متعلق به دولت نزد خود را به تفکیک شماره ملی با اختصاص شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، پرداخت کند.

تمامی مراکز درمانی مکلف هستند، 10 درصد از حق الزحمه یا حق العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می شود، به عنوان مالیات علی الحساب کسر و به نام فرد مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اعلام سازمان اداری و استخدامی مکلف است ضمن جلوگیری از پرداخت به کارکنان دستگاه های اجرایی بدون درج شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، امکان دسترسی برخط (آنلاین) سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور به اطلاعات پرداختی را در بسترهای الکترونیکی فراهم کند.

افزایش 20 درصدی حقوق همه گروه ها در سال 1404

در لایحه پیشنهادی بودجه 1404، افزایش حداقل حقوق و مزایای شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان 20 درصد تعیین شده است.

همچنین تفاوت تطبیق موضوع ماده (78) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (1) بند «الف» تبصره (12) قانون بودجه سال 1397 کل کشور مصوب 20/12/1396 و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (12) قانون بودجه سال 1398 کل کشور مصوب 21/12/1397 در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می ماند.

در این لایحه آمده است که حداقل مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد منعقده ماهانه حقوق بگیران به میزان 120 میلیون راله تعیین می شود. امتیاز کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد موضوع بند (4) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلان مشمول ماده (16) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز به ترتیب 3625 و 2967 و معادل ریالی امتیاز مذکور برای سایر مشمولان ماده مذکور تعیین شده است.

در لایحه بودجه 1403 افزایش حداقل مبلغ حکم کارگزینی حقوق بگیران، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان اعم از مشمولان و غیر مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های وابسته دستگاه های اجرایی به میزان 18 درصد تعیین شده بود.

حداقل حقوق بازنشستگان 10 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شد

طبق لایحه بودجه سال آینده حداقل حکم حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های وابسته به دستگاه های اجرایی متناسب با سنوات خدمت به میزان صد و هشت میلیون (108.000.000) رالا تعیین می شود.

درآمد مالیات بر ارزش افزوده صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان می شود

در بخش «خ» عوارض و مالیات گفته شده است که در سال 1404 نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (7) و نرخ مالیات بر ارزش افزوده و جریمه موضوع بند (ب) ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 به میزان یک واحد درصد به عنوان سهم دولت افزایش می یابد تا کل نرخ مالیات بر ارزش افزوده برابر (10) واحد درصد شود و صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و صندوق بازنشستگی فولاد با 90 درصد واریزی از محل حقوق و فوق العاده های مشمول کسور دریافتی شاغلین مشابه و هم تراز با رعایت قانون برنامه هفتم پیشرفت شود.

در ادامه نیز در بخش «ع» تأمین مالی داخلی و خارجی لایحه بودجه سال آینده گفته شده در اجرای فراز اخیر بند (د) ماده (6) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و مسئولیت دولت در نظام تأمین اجتماعی و مفاد بند «ب» ماده (28) قانون برنامه هفتم پیشرفت و همچنین به منظور سودآوری و کارآمدسازی سبد سرمایه گذاری، تکمیل زنجیره تولید، توزیع، عرضه و صادرات صنایع و تولیدات شرکت های تابعه و وابسته صندوق های بازنشستگی و مدیریت بهینه آنها، دولت مجاز است تمام اموال و دارایی های صندوق های بازنشستگی که بیش از 50 درصد منابع مالی آن برای پرداخت مستمری از محل منابع بودجه عمومی کل کشور تامین می شود (به استثنای سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت اطلاعات) اعم از اموال منقول و غیرمنقول، سهام، امتیازات، موجودی، اسناد و اوراق و سایر موارد به غیر از ساختمان های اداری مورد نیاز را، پس از تجدید ارزیابی و قیمت گذاری بابت تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی به سازمان مذکور واگذار شود.

اشتغال کارگران در معادن زغال سنگ مشروط شد

بر اساس لایحه بودجه 1404، معادن فاقد شرایط ایمنی لازم به مدت سه ماه تعطیل و کارگران آنها تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند.همچنین تنها کارگران دارای گواهی شرکت در دوره آموزشی ایمنی مجاز به کار در معادن زغال سنگ هستند.

به گزارش ایسنا،در لایحه بودجه 1404 به منظور ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ دولت اقداماتی را پیش بینی کرده است که به این شرح است:

1-انجام ارزیابی ریسک کلیه معادن زغال سنگ کشور از طریق بازرسی با هدایت و راهبری کارگروهی متشکل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن، و تجارت، سازمان نظام مهندسی معدن، و سازمان استاندارد.

2- معادن فاقد شرائط ایمنی لازم به مدت سه ماه تعطیل و کارگران آنها تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند.

3- بهره برداران معادن زغال سنگ موظفند حداکثر ظرف سه ماه از تعطیلی اقدامات لازم برای ارتقای ایمنی معادن را فراهم کنند.

4- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده است دوره آموزش ایمنی برای کلیه کارگران معادن زغال سنگ را به اجرا درآورد و صرفاً کارگران دارای گواهی شرکت در دوره آموزشی ایمنی مجاز به کار در معادن زغال سنگ هستند.

5- درآمد مازاد حقوق مالکانه معادن نیز مقرر شده به یک ردیف بودجه ای واریز تا صرف انجام اقدامات فوق شود.

ناشران و مطبوعات، معاف از مالیات ماندند

همچنین در این لایحه، جزییات معافیت های مالیاتی منتشر شده که براساس آن فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های ذی ربط از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا آخر مرداد تمدید شد

مهلت مقرر برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1403 صاحبان مشاغل حداکثر تا تاریخ 30 مرداد 1404 تمدید شده است.

همچنین در راستای بند «پ» ماده (17) قانون برنامه هفتم پیشرفت در صورت تحقق درصد تجمعی درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور لغایت پایان شهریور ماه و پایان 27 اسفند سال جاری به بیش از 103 درصد ارقام مصوب مندرج در جدول شماره (5) قانون بودجه، این ارقام به سرجمع منابع مالیاتی و همچنین مصارف به شرح زیر افزوده شده و به صورت کامل تخصیص خواهد یافت.

درآمدهای مالیاتی وصول شده مازاد بر سقف 103 درصد مذکور به شرح زیر توزیع می شود.

10 درصد مازاد حاصله به سقف ابلاغ و تخصیص اعتبارات سازمان امور مالیاتی کشور به تفکیک 75 درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و 25 درصد سایر اعتبارات هزینه ای؛ 30 درصد مازاد حاصله به سقف ابلاغ و تخصیص اعتبارات استانی موضوع جدول شماره (10) این قانون، به تفکیک 75 درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (تملک استانی) و 25 درصد سایر اعتبارات هزینه ای استان ها؛ 60 درصد مازاد حاصله بابت تکمیل طرح های تملک دارایی های سرمایه ای پیوست شماره (1) این قانون و قابل خاتمه تا پایان سال 1404؛ دستورالعمل اجرایی این بند توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با هماهنگی وزارت امور اقتصاد و دارایی حداکثر دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون ابلاغ می شود.

مواد (2) و (3) قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال 1404 جاری بوده و عبارت تا پایان سال 1403 در ماده (4) به عبارت تا پایان سال 1404 تغییر می یابد.

مالیات علی الحساب مراکز درمانی 10 درصد اعلام شد

همچنین براساس بخش اول لایحه بودجه 1404، تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکت های دولتی مکلف هستند، 10 درصد از حق الزحمه یا حق العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می شود، به عنوان مالیات علی الحساب کسر و به نام فرد مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

براین اساس، مالیات علی الحساب این بند شامل تمامی پرداخت هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می شود، نخواهد بود. حکم ماده (199) قانون مالیات های مستقیم در اجرای این بند جاری است. بنابراین، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است فهرست تمامی مراکز موضوع این بند را تا پایان اردیبهشت سال 1404 به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند و سازمان امور مالیاتی کشور مکلف به معرفی متخلفان به مراجع ذی صلاح است.

برچسب ها اخبار برگزیده اشتغال کارگران حداقل حقوق بازنشستگان درآمدهای نفتی لایحه بودجه

نظرات

captcha